natrag
Proboj svjetlosti
Reshat Ameti
28/06/2024
Reshat Ameti… umjetnik sa značajnom međunarodnom karijerom… izborio se u svojem slikarstvu za vrlo profiliranu i prepoznatljivu stilsku dionicu na tragu lirske, gestualne i kolorističke apstrakcije.
Naime, u duhu i po senzibilitetu blizak svjetlosti i koloritu Mediterana, Reshat Ameti ne prenosi u slikarski medij samo površinske efekte svjetlosti, već ga zanimaju neke kompleksnije dimenzije stvarnosti koja nas okružuje. Mogli bismo reći kako na specifičan način u slike ugrađuje prošlo, sadašnje i buduće vrijeme jer se – primjerice u ciklusu „Iz tradicije“ – referira na etnografske i folklorne elemente koji u njegovim platnima postaju znakom i simbolom.
Mnogi slikari teško uspijevaju pomiriti u slici različite stilove slikanja, naglašenu gestualnost i liričnost pigmenta, no Ametijeve su kompozicije iznimno skladne i izbalansirane, bez osjećaja strukturalnog loma. Energetski iznimno snažne, a opet koloristički ujednačene, slike iz svih ciklusa ipak otkrivaju umjetnikovo bilježenje doslovne i metaforičke raspukline u našem kozmosu, koje osjećamo kao suprotstavljanje dva načela – primarno materijalnog i duhovnog. U nekim ranijim djelima prevladavaju tamniji tonovi, dok od 2004. godine do danas umjetnik kontinuirano radi na slojevitom elaboriranju nekoliko tipova gesti i fakture koje sažima u cjelovite kompozicije pretežno primarnih tonova žute, crvene i plave te crno-bijelog spektra. Ne smijemo zapostaviti niti uvjetno enformelovske elemente u reljefnom tretmanu površine slike, apstraktno grumenje pigmenta, lijepljenje papira i kartona (ciklus „Iz tradicije“), što slikama daje dodatan efekt reljefnije fakture i omogućuje drugačiji, bogatiji refleks svjetla na tako dinamiziranoj površini platna.
Neke će nas Ametijeve slike u kontekstu suvremenog hrvatskog slikarstva konceptualno podsjetiti na srodnost sa slikarskim razmišljanjem o arheo-krajolicima i otiscima Mediterana Matka Trebotića, dok će vatromet svjetla i pigmenta u nekim platnima izazvati asocijacije na opus Vatroslava Kuliša. No, Reshat Ameti uspostavlja sasvim drugačije strukturiranu kompoziciju slika koja se bazira na jednoj središnjoj strukturi ili razvedenim fragmentima što se od krajeva slike koncentrično sažimaju prema praznom središtu u kojemu prebiva svjetlost. Bez straha od praznog prostora u slici, jednako kao što nije sklon niti neproporcionalno neispunjenom prostoru platna, Ameti na svim razinama – metijerskoj i simboličkoj – sustavno radi na premošćivanju dualizama ovog svijeta. Štoviše, odlazi i korak dalje: neke nas njegove slike podsjećaju na daleka i nepoznata kozmička prostranstva, na neke svemirske pejzaže gdje nema ljudske drame i agresije, već je sve prepušteno višim kozmičkim zakonima reda, proporcije i ravnoteže. Ako se u nekim slikama i bavi kaosom, to je kontrolirani kaos ili raskošna,implozivna energija stvaranja nečeg pozitivnog, novih iskustava i svjetova.
Upravo će to biti najvidljivije u ciklusu „Proboj svjetlosti“ gdje usprkos vrlo dinamiziranim gestualnim i kolorističkim dionicama osjećamo izvjesnu svemirsku tišinu i daljinu, kao da promatramo svjetove koji nisu bliski zemaljskom rakursu. Možda je bit ovog ciklusa ne samo u traganju za simboličkom ravnotežom, već i za kontemplativnim uspostavljanjem tišine i mira – u nama samima i oko nas. Iz te pozicije možemo shvatiti i aluziju na nebesku svjetlost, potrebniju više no ikada.
Iva Körbler
Životopis autora:
Rođen 16. svibnja 1964. u Gostivaru, Republika Sjeverna Makedonija.
Diplomirao na Fakultetu likovnih umjetnosti u Skoplju u klasi prof. Ane Temkove, a postdiplomski studij završio 2002. godine na Fakultetu umjetnosti u Prištini, u klasi prof. Rexhepa Ferrija.
Trenutno radi kao profesor slikarstva na Fakultetu umjetnosti na “Državnom sveučilištu Tetova”, Sjeverna Makedonija. Predsjednik je Udruge likovnih umjetnika Makedonije “DRAUDACUM”.
Umjetnik je sa značajnom međunarodnom reputacijom. Dobitnik je nagrade za životno djelo u Art@Culture. Njegova umjetnička djela vlasništvo su mnogih muzeja, kulturnih institucija i privatnih zbirki svjetski poznatih ličnosti kao što su dobitnici Nobelove nagrade, svjetski poznati pisci, predsjednici država itd.
Sudionik je mnogobrojnih grupnih izložbi (preko 300) kako domaćih tako i međunarodnih.
Sudionik Pekinškog bijenala, Art festivala “Arte Benningen”- Basel i drugih umjetničkih festivala.
Predstavio je preko 50 samostalnih izložbi u Republici Sjeverna Makedonija te u najznačajnijim svjetskim galerijama i muzejima.
Samostalne izložbe – izbor:
1994 – Skoplje, “KIC”- “Skopski ljetni festival” / 1996 – Prizren, Galerija “Rada” / 1997 – New York, Galerija TAI / 1998 – New York, Galerija TAI / 2003 – Skoplje, Gradski muzej / 2004 – Pariz, International Cite des ARTS / 2004 – New York, Makedonski kulturni centar / 2005 – Tirana, Nacionalna galerija / 2007 – Skoplje, Muzej suvremene umjetnosti / 2008 – Nurnberg, Ehrenhalle des Rathauses / 2009 – New York, MS Galerija / 2010 – Skoplje, Nacionalna galerija – “Daut-paša Hamam” / 2010 – Priština, “Umjetnička galerija Kosova” / 2011 – Sofija, Nacionalna galerija Bugarske / 2011 – Bruxelles, Wallonie – Bruxelles International / 2012 – Zürich, Keller Galerie / 2012 – Manheim, Bohner Galerie / 2013 – New York, Fadil Berisha Studio / 2013 – New York, MC Galerija / 2015 -New York, “TAI izložba” / 2015 – Hamburg, Galerija “Mytoro” / 2015 – Berlin, Muzej “Steglitz” /2016 – Skoplje, Makedonska akademija znanosti i umjetnosti / 2016 – Peking, Muzej likovnih umjetnosti „Songzhuang” / 2017 – Skopje,Nacionalna galerija – “Čifte Hamam” / 2017- Zagreb, Muzej “Mimara” / 2019. – New York, MC Galerija / 2020 – Skoplje, “30 godina umjetnosti”, Nacionalna galerija Sjeverne Makedonije – “Daut-paša Hamam” / 2021- Istanbul, Galerija “Kedhi Hamam” / 2022 – Graz, “Galerija Ursula Stross” / 2022- Zagreb, Informativni Kulturni Centar Republike Sjevetne Makedonije / 2022- New York City, „MC Gallery’